Saturday, July 4, 2009

Ya Allah..

Sudah agak lama aku tidak menulis di dlm blog kesayanganku ini....aku pun msh terpikir2 apakah entry yg sesuai ingin aku masukkan di dlm blog aku kali ini...okla sblm aku menulis serba sedikit aku nk ceritakan apa yg aku buat kat tanta..

Pada hari rabu yg lps aku mengajak kwn baik aku wan mohd al hafiz pergi salah sebuah maktabah(pustaka) yg agak terkenal gak di tanta kerana di situ terdpt buku-buku yg diterjemahkan ke dalam bahasa melayu...aku membeli 4 kitab antaranya KITAB TAUHID,FIKH WANITA,FIKH AL-SIRAH dan JANGAN BERSEDIH SETELAH KESULITAN PASTI

Aku sgt2 tertarik dgn satu buku yang bertajuk jangan bersedih lalu aku terus membacanya seolah-olah xsabar ingin mengetahui apa yg menarik di dalam...ada beberapa petikan di dlm buku ini bila aku membacanya terasa menyelinap ketenangan di dlm diriku...antara petikannya:

ALLAH: Sang Pemilik segala keagungan,kebesaran,kewibawaan dan keperkasaan...

Sekalipun ku lukis keagungan-Mu
dalam gerosan
sabagai tanda kesucian yang mempereratkan jiwa
Engkau tetap Yang Teragung
dan tempat segala yang bermakna
Ya Allah hanya pada keagungan-Mu
segalanya terasa lapang..


Ya Allah,gantilah penderitaan ini dengan kesenangan,balasan kesedihan sebagai hal yang mengembirakan dan hilangkanlah perasaan takut ini kepada ketenteraman.

Ya Allah,sejukkan gelora hati dengan salji keyakinan dan padamkan gelojak api jiwa dengan air keimanan.

Ya Allah,berikanlah rasa mengantuk sebagai kenyamanan bagi mata yg tidak dapat pejam.Berikan rasa damai bagi jiwa-jiwa yg resah ini suatu kedamaian.

Ya Allah,tunjukkanlah penglihatan ini menuju cahaya-Mu,bimbinglah kesesatan ini ke arah jalan-Mu dan bimbinglah orang yg tergelincir menuju petunjuk-Mu.

Ya Allah,lenyapkanlah segala keraguan dengan cahaya mentari di ufuk timur.Hancurkan segala kebatilan yg bersarang di dalam perasaan secerah sinar kebenaran.Hapuskan segala tipu daya syaitan dengan pertolongan bala tentera-Mu.

Ya Allah hindarkan aku dari segala kesedihan,hilangkan kesengsaraan dan jauhkan dari segala kegelisahan dari jiwaku.

Ya Allah aku berlindung kepada-Mu,kecuali hanya takut kepada-Mu.aku berlindung dan bertawakkal hanya kepada-Mu.aku berlindung dari kepasrahan kecuali hanya pasrah kepada-Mu.Aku meminta hanya kepada-Mu,memohon pertolongan hanya kepada-Mu.Hanya Engkaulah sebagai penolongku kerana Engkaulah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong.





petikan dari kitab la tahzan(jangan bersedih) dikarang oleh DOC.AYIDH BIN ABDULLAH AL-QARNI...

No comments: