Friday, June 19, 2009

Ajal tak mengenal usia

Setelah selesai membaca yaasin utk arwah ibuku dan anak spupuku,aku termenung sendirian mengenangkan ujian yg menimpa atas diriku lalu ku hitung tak sampai 3 mgu aku sudah kehilangan 2 org kaum kerabat terdekat selepas ini sapa plak yg akan menyusul????....adakah aku?adakah abang2 aku??adakah kakak2 aku ??? adakah anak2 sdareku.....atau sesapa saja

Semalam...sebagai saudara aku menelefon anak spupuku bertnykan khabar ahli keluarganya...menurutnya akaknya kehilangan byk darah,tiada patah2 kecuali cedera teruk di kepala dan meninggal di tempat kejadian...

Apa yang amat menyedihkan sepatutnya malam td saat2 bahagia yg ditgu oleh setiap insan di dunia,malam td sepatutnya upacara akad nikah dan ianya bertukar menjadi majlis tahlil...menurutnya lagi bakal abg iparnya datang dengan berpakaian pengantin,siap menyambut arwah di kubur dengan berpakaian pengantin...alangkah sedihnya saat bahagia bertukar tragedi

Aku menyuruh anak spupuku bersabar dengan ujian dr Allah...ku katakan padanya "mu lagi beruntung dari aku,ada disisi saat dia tiada"...katanya"ya,tapi sy xsangka dia pergi awl,umur muda lagi kalau cm mak awk xpelah dia dah tua bolehla agak dia akan pergi"...aku tersenyum mengakui kata-katanya,mungkin dia terlalu sedih hinggakan lupa ajal xmengira usia...

Kalau aku bertnykan padanya adakah dia sanggup menukar tempatnya dengan tempatku?....manakan sama hilangnya seorg ibu dengan seorg kakak!!...manakan sama hilangnya seorg ibu dengan hilangnya seorg ayah!!...manakan sama hilangnya seorg ibu dengan seorg atuk!!...pastinya takkan sama,tidur dengan baring tak akan sama walau hakikatnya sama...

Bukan niat aku utk membanding-bandingkan....bukan niat aku nak katakan yg ujian aku lbh besar darinya....tp ketahuilah hatinya lebih tenang berbanding aku,kembali akaknya menemui AL-KHALIQ di depan matanya...sempat beraya dengan arwah akaknya...tapi aku hampir 3 thn dah xbertemu mata dengan mak dan aku akan menanggung rindu sampai penghabisan umurku di bumi...kali terakhir aku melihat mak adalah hari pelepasan aku ke Mesir...

Hatiku kadang2 bercelaru,berkecamuk,berserabut....mungkin setelah melihat kubur mak baru hatiku sedikit tenang...lambaian pulang membuatkan hatiku semakin meronta-ronta ingin pulang...tapikan mak,mak jangan bimbang,nan masih ada iman..ada Allah Taala yang menjaga,DIA lebih arif akan nasib hamba-NYA....

Ya Allah KAU berilah hamba-MU ini sedikit kekuatan menghadapi ujian2 dari-Mu...berilah aku ketenangan moga aku tenang beribadat utk-MU...KAU ampunilah dosa-dosa ibuku,KAU tempatkanlah dia di kalangan mukminah solehah...moga mak berbahagia di sana..doaku sentiasa mengiringimu mak....percayalah rinduku padamu xpernah luput..

No comments: