Tuesday, June 16, 2009

Anak saudaraku..


   Seusai solat subuh,aku lelapkan mata tertdo kepenatan...mlm td aku xdapat tdo dengan nyenyak,kenangan bersama mak menerjah2 benak aku..satu persatu silih berganti ianya datang tanpa ku pinta...

   Walaupun sudah 2 mgu mak meninggalkan dunia fana ini aku rasakan seolah2 mak masih ada...masih terngiang2 di telingaku suara emak ketawa,suara emak memberikan aku nasihat,suara emak memberikan aku galakan...

  Malam td ku tenung gambar mak lama2...gambar yg ku letakkan di depan desktop aku,setiap kali aku on komputer wajah emakla orang pertama yg aku pandang...sungguh sayu hatiku bila melihat raup tuanya...terasa ketenangan meyelinap jiwaku setelah memandang wajah tuanya...dalam kerutan di dahinya terpamer sifat keibuan yang sedia ada dalam dirinya..

  Masih ku ingat di wktu kecilku...aku dan hamid selalu main belon atas rumah,konon kami lawan takraw,emak datang pelan2 dari belakang lalu PANG....satu tepukan di atas belakangku dengan selipar jepun..lalu aku dan hamid berlari terjun ke tanah.....ku gelak seorang diri bila mengingatkan kisah lalu....sungguh hamid sangat kejam xbgtau aku yang mak datang dari belakang tp mungkin dia sendiri tak perasan sebab leka bermain belon bersama aku...

  Aku tidak memarahimu sebab aku tau itu salah aku,marah mak hanya seketika bila aku dah naik atas rumah balik tiada pun leteran dari mak...mungkin sebab aku telah mengganggu wktu rehat mak dengan bermain belon...

  Petang ni kesunyian tiba2 bertamu...ku pikir cmna utk aku menghilangkan sunyi aku,lalu ku dail no tepon abgku niat hati nak berckp dengan ank bongsunya amin....aku suka mendengar kepetahannya bercakap dan lawak yg masih ku ingati...pernah aku tanyakan amin"amin balik kampung ker?...dia menjawab"yer amin balik kampung".lalu ku tanya lagi"amin datang tengok mak ke?mak dah mati ke min?"....dijawabnya"yer mak dah mati,eh2 silap mak pengsan la"...aku ketawa kecil bila dia menyebut pengsan..."mak pengsan kena tanam jugak ke min?"...amin menjawab"yer pengsan pun kena tanam gak"....hahaha makin kuat gelak aku,budak2 belom tahu membezakan mati dan pengsan....sekarang umurnya dah 5 thn...

  Berbalik cerita tadi,panggilan aku disambut oleh akak iparku..berborak2 sekejap bertnyakan khabar masing2...katanya abg aku masih penat belom dpt membiasakan diri dengan iklim malaysia maklumlah baru balik dari Mekah,kepulangannya plak hanya kubur mak yang menanti xsempat bertemu mata dengan mak buat kali terakhir...

  Setelah selesai berborak dengan akak,akak berikan gagang telefon pada anis...lalu ku tnyakan anis"darjah berapa sekarang"..."darjah satu"katanya...."anis seronok x sekolah"..anis menjawab "seronok"......ku tny lagi "gigi depan anis dah tumbuh".."dah tumbuh"katanya lagi..."pok ne xnampak pun gigi anis"selorohku pada ank sedaraku....lalu dijawabnya"tengah bercakap kot tepon maner nak nampak"....hehehe aku tergelak kecil ngn jwpn ringkasnya..."anis balik kampung x?"...."balik"anis menjawab ringkas..."anis p kubur mak x?"tnyku lagi...."pergi"jwbnya,"dekat kubur anis doa x?"..."doa"jwbnya lagi...."anis doa pe yer?"tnyku..."anis baca al-fatihah"jawabnya spontan..."sapa ajar anis" soalan terakhir dariku.."ummi"ujarnya lagi...

  Sungguh ku terharu anak saudaraku yg darjah satu pun sudah diajar camner utk mendoakan kebaikan utk org tua...iAllah anis,anis akan menjadi anak yg solehah nanti,nanti selalu doa2kan utk abah dan ummi yer anis...

  Azan asar sudah berkumandang aku berhenti kat sni dahulu,untuk mempersiapkan diri utk menyembah yang Maha Agung...malam nanti aku akan dikunjungi 3 org sahabat sekolah lamaku dulu...ku menunggu kalian tiba....

 SALAM....

No comments: