Monday, June 22, 2009

Green light


Semalam aku menelefon adikku,ku tnykan khabarnyer...di awl percakapan adikku masih ok,tp lama-kelamaan suaranya bertukar menjadi sayu,mula menangis...dia memulakan cerita,katanya 3 hr sblm mak meninggal dia jatuh bilik air,dia telefon mak bgtau keadaannya...mak cakap kenapa tak berhati2 dan camna leh jatuh....3 hr kemudian mak plak jth blk air dan pergi buat selama-lamanya,katanya lagi mak pernah ckp yang mak tanam lada dekat rumah kalau adik balik nnt adik boleh tengok hasil tanaman mak....dalam sendu2 adik bercerita,sebagai abg aku hanya menjadi pendengar setianya sahaja...ku tahan air mata agar adikku xtau yg aku juga tersentuh dengan cerita-ceritanya...

Seandainya aku menangis aku khuatir adik aku akan menjadi lebih lemah...ku katakan padanya yang aku lagi merindui mak...dh berthn xjumpa...dengan harapan adik aku jadikan aku contoh mksdnya nak bgtau dia aku lbh2 lagi merindui mak berbanding dia...Alhamdulillah adik cam leh trima,ku katakan lg,mak meninggal dengan baik kita pun dapat tgk xseperti org lain kena tembak,kena bom lagi teruk dan dahsyat supaya dia mengerti ujian Allah kepada org lain lagi besar...

Aku juga menelefon ayhku bertnykan khabarnyer...ayah xbrapa sihat suara pun dah serak2 sakit tekak katanya...aku juga mendapat tahu sehari selepas kematian anak sepupuku abg sulong ayah plak meninggal...myusul sorang plak dari kaum kerabatku..

Abang-abang dan akakku semua bertnykan bila aku akan pulang,aku bgtau yg aku sedang menunggu natijah(result) apapun lepas kuar natijah baru aku akan bt keputusan aku akan balik bila nanti...apapun kalian sabar menunggu kepulanganku nanti,rasanya pulangku kali ini kurang bererti tanpa senyuman dari mak...akan aku ziarahi kuburmu mak melepaskan rindu yang sudah begitu lama terbuku di hatiku pada mak...betapa rinduku padamu xpernah kurang...mak aku merinduimu...

No comments: