Friday, June 12, 2009

kisah aku..


Alhmdulillah aku berjaya gak hbskan exam wlupun kekadang semangat aku tiba2 cm dah mati...syukur pd-Mu ya Allah,Engkau lbh mengetahui akan nasib hamba-Mu kerana Engkaulah pencipta isi di langit dan di bumi.

Inginku kisahkan disini,pd 30 mei 2009 tepat jam 1.30 ptg aku mendpt 1 sms dari anak sepupuku...smsnyer lbh kurg cmni "awak sy mntk maf byk2,sy bru tau pasai mak awk..sy berada di Kuala Tganu skrg xsempat nk p ziarah,awk bykkan bersabar yer..al-fatihah utk arwah"....alangkah terkejutnyer hati aku,tp aku cba tenangkan diri..aku katakan dlm diriku hrp2 eli silap msg..Kuargaku sendiri blom memaklumkan pdku agak sukar bagiku utk mempercyainyer..

Ku kawal perasaan sebaik mgkin aku xnk kwn2 aku sedar yg aku xkeruan skrg...aku terus menuju laptop kwnku lalu ku dail no tpn adik aku dlm keadaan tgn terketar2...hanya Allah sjer yg tau perasaan aku time tu...lps siap aku dail,adik aku myambut pggilan aku..aku cba berlagak tenang...ku tny adikku dgn sebaik mgkin soklan..."mid mak sakit per?".....adik aku tny aku balik.."tau maner?"...aku tny lg "btol ker mak dah xda"...adik aku ckp.."sbrlah byk2"...ya Allah disaat itu aku xmampu berkata2 terus laju air mataku mgalir,aku rasakan bagai bermimpi...bru jer 3 hr lps aku call mak...mak ckp dia sht,mak siap bt lawak lagi ngn aku...ku igt lg satu lawak mak,ku tnykan berapa byk kelapa sawit ayh jual,mak kata beribu2...ku tny lagi beribu2 xkanlah byk cmtu...lalu mak ckp cbala bilang biji2 kan beribu2 lalu aku tergelak besar...xsgka mak yg dh begitu tua msh melawak ngn aku....sblm aku memutuskan talian mak berpesan pdku katanyer sblm jwb exam pkir dlu,jgn kuat mkn dan jgn byk tido....ya Allah alangkah tidak ku sgka rupanyer itu pesanan terakhir dr arwah..

Air mataku makin laju mengalir,lalu adik serah hp pd akakku...akakku hanya menangis nk berckp pun dah tergagap2...maka makin lajula air mataku mengenangkan dh hmpir 3 thn xjmpa mak...dan kini aku xakan berjmpa bt selama-lamanya,aku redha ya Allah andai ini ujian pdku...kata akakku lagi betapa mak bgitu merinduiku...setiap kali tgk gmbar aku,mak akan cium berkali2..berlinangan air mata aku,aku dpt rasakan betapa mak sgt2 merindui aku yg jrg2 bertemu dr aku skola menengah lg...

ya Allah exam lom habis lg,aku diuji kehilangn org tersyg dlm hdpku...betapa berkecamuknyer hati...di saat ketiaadaan mak hny aku dan abg alias jer yg xda...abg ke mekah hr jumaat,mak mnggl hr sbtu...betapa merontanyer jiwa aku,org len selalu berada di sisi mak,dpt cium lak mak sblm dikebumikan....aku???? aku hanya mampu mngalirkan air mata,hanya bacaan2 yaasin jer mampu mgubat perasaan aku dan hanya doa kpd Allah yg mampu ku utuskan pd mak..

Di mlm harinyer kwn2 aku mgadakan thlil n slt jenazah ghaib di bait(rumah) Taubah...rmi kwn2 dtg mgucapkan tkziah pdku...aku hny mampu mgucapkan tm ksh dan tersyum mymbunyikan perasaan sedih yg msh bersarang....tm ksh kwn2 jasamu hny Allah sjer yg mampu membalasnyer...

Jam 2 pg bru aku mampu lelapkan mata itupun kalo blh aku xnk celik sbb bler aku sedar aku akan menangis mgenangkan mak...keesokan hrnyer aku mndpt 1 sms katanyer kubur mak berbau wangi...aku mgucapkan syukur seolah2 Allah tgh pujuk aku dan mngatakan bahawa mak aku mgkin antara org terpilih...aku sedar mgkin inilah balasan Allah pd mak di atas sft sbrnyer...mak diuji Allah hmpir 20 thn dgn akak yg xbraper sht dan len2 ujian ternyata mak seorg yg cekal dlm mghadapi ujian...smgu slps kematian mak,aku sms adikku bertnykan kubur mak cmner?katanyer baunya msh ada...alangkah meronta2nye jiwaku ingin merasai bau yg semacam mana diorg hidu...ya Allah kau kekalkanlah baunyer biar aku sndiri dpt mghidu sama semacam diaorg...

Mlm sblm mak pergi ht aku tenang sgt2 smpaikan aku ckp dlm ht knapa aku rasa tenang sgt2 mlm ni xpnh aku rasa tenang semacam ni..rupanyer Allah nk bgtau bhawa esok aku akan mghadapi ujian yg lbh besar...

Mak tugasmu di dunia telah selesai dan kini gilaranku plak berbakti pdmu...segala jasa dan budimu pdku xkan aku lupakan smpai bler2..pgorbanan n penat jerihmu selama ini akanku jdkan cnth buat diriku n cucu2mu nnt...moga dirimu tenang menemui yg Maha Berkuasa.....Al-fatihah utk mak tersayang..

No comments: