Thursday, June 18, 2009

KEMATIAN

Dari Abdullah bin Abbas ra bahwa Saad bin Ubadah ibunya meninggal dunia
ketika ia tidak ada di tempat, lalu ia datang kepada Nabi SAW untuk
bertanya,"Wahai Rasulullah SAW sesungguhnya ibuku telah meninggal sedang
saya tidak ada di tempat, apakah jika saya bersedekah untuknya bermanfaat
baginya?" Rasul SAW menjawab,"Ya." Saad berkata,"Saksikanlah bahwa kebunku
yang banyak buahnya aku sedekahkan untuknya." (HR Bukhari)

Jam 8 pagi tadi aku dikejutkan 1 sms dari anak sepupuku nik elyani...katanya SEDEKAHKAN AL-FATIHAH,aku cukup fobia bila dapat sms menyuruh aku sedekahkan al-fatihah..aku tahu mesti ada kematian,rasanya tak mampu utk aku meneruskan bacaanku...tapi aku gagahkan gak diri aku utk menghabiskan bacaan sms yg terpapar di skrin hp aku....UTK KAKAK SY AFIZA,TELAH MENINGGAL KERANA KEMALANGAN PAGI TADI...tiba2 air mataku mengalir tanpa ku pinta,aku cuba menahannya tapi ia tetap gak mengalir,mak baru je 2 mgu pergi meningglkan aku kini giliran ank sepupuku pula yang menyusul...

Kepala aku tiba2 menjadi pening,rasa berat jer..mata dah bertakung dengan air mata,percayalah air mata itu hangat,ianya boleh memeningkan kepala..dah berkali-kali sebenarnya aku pujuk hati ini supaya jangan menangis lagi tapi apakan daya aku juga insan yang lemah...kalau blh aku dah xingin menangis lagi tp hari ini air mataku gugur lagi..lemahnya aku ya Allah

Lalu sms kedua menyusul SEPATUTNYA MALAM NI DIA AKAD NIKAH..TAPI TAK SANGKA PLAK HARI NI HARI TERAKHIR DIA.AIDA JADI FOBIA SEBAB KAK JA NAK
PERGI HANTAR DIA KAT SEK MEN RENEK,MASA DALAM PERJALANAN BERLAKU EXCIDENT DENGAN ORANG SETEMPAT....alangkah sedihnya,aku dapat rasakan kesedihan yang melanda jiwa sepupuku...kak ja anak sulong dan merupakan org pertama yg akan berkahwin dlm keluarganya tapi Allah lebih awl menjemputnya..

Kalau 2 mgu yg lalu,eli sms pada aku ucapkan takziah dan meminta aku supaya banyakbersabar ..kini sebaliknya aku pula yg memintanya bersabar dengan ujian yang menimpanya...banyakkan bersabar,iAllah Allah akan ganjarkan pahala yang besar pada hamba-Nya yang bersabar dengan ujian......eli, Allah pilih kita untuk diuji,Allah nk tengok iman kita..kita mampu x menempuhinya

Aku rasakan jari-jemariku sudah begitu lemah utk menaip posting terbaruku ini...dalam tak sampai 3 minggu aku harus bersabar,bertenang menerima berita kehilangan ahli keluargaku yg terdekat...Ya Allah KAU tenangkanlah jiwaku,KAU kuatkanlah diriku...hanya ENGKAULAH yangberhak ke atas hamba-MU..aku insan yg lemah hanya pada-MU tempat aku mengadu,meluahkan apa yang terbuku dihati..ENGKAU MAHA MENDENGAR lagi MAHA MENGETAHUI akan apa yang ENGKAU ciptakan...perancangan-MU lebih teliti dari maner2 perancangan manusia...

Bagi yg masih hidup ringan2kan bibirmu memohon ampun buat saudara2 kita yang lebih awal menemui AL-KHALIQ...

Diriwayatkan oleh 'Aisyah ra. bahwa ia bertanya kepada Nabi SAW, "Bagaimana
pendapatmu kalau saya memohonkan ampun untuk ahli kubur?" Rasul SAW
menjawab,"Ucapkan: (salam sejahtera semoga dilimpahkan kepada ahli kubur
baik mu'min maupun muslim dan semoga Allah memberikan rahmat kepada generasi
pendahulu dan generasi mendatang dan sesungguhnya -insya Allah- kami pasti
menyusul)." (HR Muslim).

No comments: