Saturday, June 13, 2009

Bertuahnya mak....


   Perasaan rinduku pada kuarga xdpt ku tahan lalu aku menelefon adik aku....bertnyakan khabar org tuaku yg msh hidup...tny khabar abg2,akak2 dan adikku sndiri....katanya sumer sihat dan berkumpul kt umah,tengah minum air zam zam yg abg aku bawak pulang dari mekah,semalam baru dia smpai dan pg ni terus pulang ke kampung menziarahi kubur mak..

   Aku bercakap dgn abgku,katanya dia tengah menghitung barang2 kemas mak..dia meminta izin dariku utk mengira sebagaimana yg dimuafakatkan oleh adik beradik....lalu ku katakan padanya ikutlah kaedah mirath(kaedah pusaka dalam islam)......kata abgku ikut mudah2 ja...dia nk mintak persetujuan dari 12 adik beradikku supaya duit barang kemas tu bagi dekat aku utk aku beli kitab2 muktabar kt mesir dan simpanan utk beli tiket kepulangnku nnt....

  Nak tau apa yg aku rasa?...ya Allah bertuahnya mak miliki ank2 yg cukup baik,walupun adik beradikku ramai..mak xberpelajaran tinggi tp mampu bg pada ank2 ilmu yg ku kira cukup berguna.....timbul perasaan cemburu dlm diriku pada mak,mak mampu lahirkan ank2 yg soleh dan  solehah,mak mampu laksanakan tugasnya dgn baik wlupun anknya seramai 12 org...tp aku??? adakah aku mampu setanding mak?mampukah aku utk mendidik walaupun seorg anak yg soleh@solehah...mampukah aku????...tapi mak dah mampu membuktikannya padaku,aku dah melihat hasil didikan mak selama ni...ku doakan moga aku juga mampu miliki anak2 seperti mak dan isteri yg mampu melaksanakan tugasnya sebaik mungkin...akan aku ceritakan kpdnya bagaimana mak mendidik kami agar ianya menjadi sumber inspirasi baginya...

No comments: