Sunday, June 14, 2009

idola

  Sudah semestinya idolaku ayah aku sndiri...ayahku kini usianya sudah hampir mencecah 80 an,diusia selewat ini biasanya kebayakan org tua berehat bersantai dengan anak2 tp tidak bagi ayhku...diusia ini dia msh kuat melakukan kerja2 berat kerana masih ada lagi anak2nya yg masih blaja termsuklah aku...
  Sebenarnya ayah merupakan tulang belakang dlm kuarga...ayah merupakan sumber inspirasi pd mak..ayah orgnyer cool seandainyer dia ditimpa musibah atau masalah dia bersikap tenang dan tidak menggelabah...ku igt lg pnh seseorg nk bt xelok pada akakku...aku xtau mgapa ayah kurang myukai lelaki tersebut sedangkan aku baik jer ngn dia...umurku mencecah 20 thn bru aku mgetahui hal sebenarnya itu pun setelah aku bertnykan pd mak....kagumnye aku pd ayah dia xmgajar ank2 dia memusuhi sesapa,walaupun berat hatinyer setiap kali memandang lelaki tersebut...dan aku xdiajar menyimpan dendam itulah mak dan ayah ajarkan padaku tp manusia tak semuanyer sempurna kekdg perasaan tu xdpt aku elakkan...itulah manusia insan yg lemah
  Aku ingin pulang berbakti kpd insan tua yg masih ada...ku kira mak juga insan bertuah dijodohkan dengan ayah....ayah byk mgajar mak sifat sabar,ayah xpnh mengeluh dengan kekurangan dlm mencari rezki...xnah mgeluh anak ramai walhal ayah hanya bekerja sebagai petani...ayah sanggup bela 12 org anaknyer dgn gigih...
 
   Hari2 yang mendatang ayah tidak lagi ditemani oleh sayap kirinya..ku tau perasaan ayah di waktu ini... ditglkan org yg paling disayangi susah senang bersama selama berpuluh2 tahun ayah bersama mak...walaupun menerimanya dengan redha tp sedikit sebanyak perasaan sedih masih menyelubungi ayah...
 
  Sebagai anak aku mengerti perasaan seorang insan bernama lelaki...andai sekiranya ayahku ingin berkahwin lagi,aku dengan ikhlas hati merestuinya andai itu yg boleh mengembirakan ayah di hari2 yg mendatang...tak sanggup aku melihat idolaku hidup dalam kesunyian..
  Di kesempatan ini ingin ku ucapkan berbanyak terima kasih padamu ayah kerana sanggup membesarkan dan mendidik aku sehingga ke menara gading impianku tanpa pernah engkau mengeluh dlm membesarkanku...Ayah ketahuilah jasamu walau segunung emas tak kan terbayar....ayah dan mak idolaku dunia akhirat...akanku ceritakan pd anak2ku nanti betapa gigihnyer ayah dan mak membesarkan dan mendidik aku dan adik beradikku agar mereka mencontohi semangat yg ada pd dirimu....
  Terima kasih idolaku....

1 comment:

~ida~ said...

hensemnye ayah awk..tapi nape awk tak hensem cam ayah awk..hehehe...gurau je..